Cliëntregiecongres 2014

Als je de cliënt meer regie geeft, betekent dit dan ook dat je minder betrokken bent bij die cliënt? Het was een van de vragen waar veel professionals mee worstelden in de aanloop naar de overheveling van zorgtaken van de overheid naar de gemeenten. Duidelijk was dat door de overheveling van overheidstaken naar de gemeenten de cliënten meer zeggenschap zouden krijgen over de ondersteuning die ze ontvangen.

Veel vragen

Tijdens de contacten met onze partners en opdrachtgevers merkten we dat er veel vragen leefden over de komende transitie. Daarom organiseerden we eind januari 2014 samen met enkele partners uit het werkveld een cliëntregiecongres in Podium de Kelder in Amersfoort.

Meepraten , meedenken en meebeslissen

Bij cliëntregie gaat het om het complete spectrum dat organisaties kunnen inzetten om meepraten, meedenken en meebeslissen van cliënten goed te organiseren. Van procesmatige veranderingen binnen organisaties tot nieuwe IT-oplossingen en alles ertussenin.
Het congres werd bezocht door kwaliteitsmanagers, informatiemanagers, beleidsmedewerkers, applicatiebeheerders en andere geïnteresseerde hulpverleners uit onder andere jeugdzorg, GGZ, verslavingszorg, jeugdgezondheidszorg, maatschappelijke opvang en schuldhulpverlening. Ook transitiemedewerkers van gemeenten bezochten het congres.

Loslaten is niet laten vallen

Winst naar goed doel

Aan het eind van een enerverende dag konden de deelnemers nog even doorpraten tijdens de netwerkborrel. En – we willen dit toch even noemen – het ging ons deze dag niet om de winst. Het geld dat overbleef ging naar een goed doel.