Voordelen fysieke communicatie
Jeugdorganisaties hebben de taak jongeren bij te staan bij het opvoeden en opgroeien, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen en mee kunnen doen in de samenleving. Voor hulpverleners is het belangrijk dat ze de jongeren goed begrijpen. Tijdens een face-to-facegesprek zie je snel of iemand blij is, zich ongemakkelijk voelt of iets niet goed begrijpt. Dat zie je tussen de regels door, zeker als je daar een geoefend oog voor hebt. Deze non-verbale communicatie maakt deel uit van een fysiek gesprek, maar ontbreekt bij een e-mail of Whatsapp-bericht. De deelnemers aan het onderzoek zien non-verbale communicatie als hét grote voordeel van fysiek communiceren.
Nadelen fysieke communicatie
Fysiek communiceren kent ook nadelen: het kost bijvoorbeeld tijd. Tijd is vaak schaars in de zorg, dus moet daar met een kritisch oog naar worden gekeken. Ook is het logistiek soms lastig. Als een cliënt een acuut probleem heeft en een gesprek wil met een hulpverlener, moet een afspraak worden gemaakt. Vaak op een later tijdstip, op een locatie waar naartoe gereisd moet worden. Bovendien ervaren jonge cliënten het kantoor van de hulpverlener soms als intimiderend. Het is niet de vertrouwde omgeving van hun eigen kamer.