Wildgroei of aangeharkt: hoe keurig onderhouden is jouw ICT-landschap?

Wildgroei of aangeharkt: hoe keurig onderhouden is jouw ICT-landschap?

Onlangs werden we door een welzijnsorganisatie in het midden van het land gevraagd om ze te helpen met het stroomlijnen van het applicatielandschap. Het ging om alle pakketten die ze gebruikten, van financiën tot personeelsaangelegenheden. Men wilde graag weten of ze nog up-to-date waren en of dat er eventueel zaken gecombineerd konden worden, en dus …

Meer lezen

Verwijsindex blijkt waardevol in tijden van fysieke afstand

Verwijsindex blijkt waardevol in tijden van fysieke afstand

Nu we elkaar minder zien, en we dus ook als hulpverleners en andere betrokkenen fysiek minder bij onze cliënten over de vloer komen, is samenwerking belangrijker dan ooit. Het is immers lastiger overleggen, zowel met collega’s als met de cliënt, ook omdat je niet achter de voordeur kunt kijken. Het is dan ook niet verwonderlijk …

Meer lezen

Digitale vaardigheden hulpverleners verbeteren? Ontmoet de digicoach

Digitale vaardigheden hulpverleners verbeteren? Ontmoet de digicoach

De coronacrisis brengt met zich mee dat ook veel hulpverleners vanuit huis werken. En dat is niet voor iedereen even gemakkelijk omdat de digitale vaardigheden per gebruiker verschillen. Denk dan aan zaken van muis tot registratiesysteem en van beeldbeltip tot online hulpverleningstool. Hoe kun je er als organisatie nu voor zorgen dat dat de digitale …

Meer lezen

Coronacrisis draagt positief bij aan overwinnen van digitale koudwatervrees

Coronacrisis draagt positief bij aan overwinnen van digitale koudwatervrees

Voor de coronacrisis werd er binnen het sociaal domein in de praktijk vooral geregistreerd vanuit noodzaak. Omdat het moest. Maar zelden vanuit een strategische visie die uitstraalde dat het de organisatie echt verder zou helpen. Toen kwam corona. En noodgedwongen werd het idee van IT als faciliteit (zoals je een telefoon of een laptop gebruikt) …

Meer lezen