Heb jij de gebruikersgroepen in je organisatie al op orde?

Heb jij de gebruikersgroepen in je organisatie al op orde?

Onlangs vroeg een klant ons om eens op een rijtje te zetten hoeveel gebruikersgroepen er waren binnen zijn organisatie. Het waren er veel meer dan gedacht. Los van de hoeveelheid, was er wél eindelijk het gewenste inzicht in de aanwezige gebruikersgroepen. Een gecreëerd inzicht waaraan de applicatiebeheerder van de organisatie zelf niet toekwam. Dat zien we vaker: organisaties willen graag aan de slag met koppelen tussen bijvoorbeeld AFAS en myneva. Maar men ervaart een drempel, omdat men denkt dat alles al perfect op orde moet zijn intern, bijvoorbeeld qua inzicht in gebruikersgroepen. En dat hoeft dus niet.

Goed is goed genoeg

Het is zoals het huis dat je bijhoudt: meestal is het wel redelijk opgeruimd en schoon. Maar er écht een keer goed met de bezem doorheen vraagt dat beetje extra tijd. Tijd die je vaak niet hebt. Of die je jezelf niet gunt. Daarom maken zoveel mensen dankbaar gebruik van een schoonmaker.

Zet je gebruikersgroepen op een rij (of laat dit doen)

Precies zo kun je als organisatie kijken naar de autorisatiestructuur van je gebruikersgroepen. In de loop van de tijd worden er taken aan bepaalde functies toegevoegd. Er gaan mensen uit dienst of collega’s wijzigen van functie. Het is wenselijk dat je naar een vaste structuur gaat, onder meer door te automatiseren. Dat is handig, want als je vastlegt welke gebruikersgroepen er zijn dan werkt dat positief door de hele organisatie heen. (Bijvoorbeeld ter voorbereiding op een koppeling tussen de hr-administratie en het ECD.) Maar dan moet je die gebruikersgroepen wél een keer op een rij zetten.

Je huis poetsen voordat de hulp komt? Tuurlijk niet. Opruimen is genoeg.

Daar helpen we instellingen en organisaties in (onder andere) de maatschappelijke opvang mee. En hoofden van bedrijfsbureaus en applicatiebeheerders van die organisaties. Omdat ook wij zelf uit het sociaal domein komen worden we niet als bedreiging gezien. Maar juist als extra helpende hand. Net als die schoonmaakhulp die de puntjes op de i zet in je huis, dat nét dat beetje extra aandacht vraagt. Ook wij nemen het niet over, maar gaan samen met jou aan de slag door je gebruikersgroepen in kaart te brengen. Dat brengt structuur, en goede organisatie met zich mee en voorkomt datalekken. En nee, daar hoeft de situatie op dit moment nog niet perfect voor te zijn. Je gaat je huis toch ook niet helemaal poetsen voor de schoonmaakhulp komt?