Het nieuwe werken: zó heb ik het ervaren...

Het nieuwe werken: zó heb ik het ervaren…

‘Het is voor veel van onze klanten, maar ook voor mij, een periode van reflectie.’ Dat zegt Monique van Hövell tot Westerflier, sinds januari van dit jaar accountmanager bij Thorax. ‘Na mijn introductieblog, waarin ik me voorstelde, ontstond er voor mij al snel een bijzondere inwerktijd als gevolg van corona. Een tijd die voorlopig nog niet voorbij is…’

Helpen met huiswerk tijdens meeting

‘In de afgelopen maanden heb ik veel nieuwe mensen en hun organisaties mogen leren kenen. Eerst nog vanuit persoonlijke bezoeken, en daarna vooral vanuit videocalls. Het was voor iedereen wel onwennig in het begin. En tegelijkertijd ook speciaal, want in het ‘oude normaal’ ontmoet ik mijn klanten veelal in een zakelijke omgeving. En nu zag je iemand juist ook in zijn of haar privé-omgeving, waardoor er ook weer andere gesprekken ontstonden. Ik heb veel respect voor de flexibele manier waarop we de klus met elkaar geklaard hebben tot nu toe. Er waren ook leermomenten: zo miste ik bijvoorbeeld de vrijheid in mijn agenda omdat de videomeetings zo strak op elkaar gepland stonden. Normaal loop je toch even rond of haal je samen een kop koffie. Dat heb ik dus snel aangepast. Dan ging ik tussen de meetings door even lekker de zon in om nieuwe energie op te doen.’

Ontspannen dagstart

‘Ondanks de verdrietige aanleiding, voelde het ook wel relaxed om op deze manier te werken. Geen file, geen haastige ochtendrituelen en gewoon vanuit huis je werk doen. Bij één relatie had ik zelfs een meeting waar de schoolgaande kinderen tijdens onze call aan de keukentafel zaten. Tussen onze zinnen door werd er af en toe nog wat uitleg over het huiswerk gegeven. Geniaal vond ik dat. Ik wil de mensen waar ik in de afgelopen periode contact mee gehad heb ook oprecht bedanken voor hun openheid en inkijkje in hun leven. Zolderkamers, keukentafels, huiskamers of tuinen: ik heb ze in alle vormen en maten voorbij zien komen’, lacht Monique, ‘Het ijs was, ook bij nieuwe relaties, daardoor vaak snel gebroken.’

Veranderde behoefte

‘Bij onze klanten merk ik inmiddels een toenemende behoefte aan reflectie op wat er speelt binnen de organisatie. Zo ook op it-gebied. De kernvraag is dan toch wel of it voor de medewerkers in de organisatie nog werkt zoals het zou moeten. Er zijn immers nieuwe werkwijzen ontstaan, andere overlegvormen én aanpassingen in processen. De vraag is of de oplossingen die zijn bedacht ook structureel goed werken, of dat er van sommige zaken beter afscheid genomen kan worden. De huidige werkwijze is soms als vanzelf ontstaan omdat er ad hoc brandjes geblust moesten worden, in plaats van dat er een goed doordacht plan achter zat. Daarom is dit bij uitstek een moment om jezelf de vraag te stellen wat je vast wil gaan houden van de afgelopen periode’, aldus Monique. ‘Ik nodig relaties die deze uitdagingen herkennen van harte uit om contact met me op te nemen om vrijblijvend te sparren. Ik ben rechtstreeks bereikbaar via 06 253 47 005 of door een e-mail te sturen naar vanhovell@thorax.nl. Mijn collega Bertil heeft er eerder ook al een mooi blog over geschreven. Een metaforisch blog waarin hij een tuinman combineert met it. Hoe dat zit?