Het is een bekend fenomeen: wanneer er van mensen verwacht wordt dat ze iets nieuws aanleren, dan is men daar meestal niet direct enthousiast over. Wanneer er, in het sociaal domein, bijvoorbeeld een nieuwe vorm van cliëntregistratie geïntroduceerd wordt, dan staat de gemiddelde hulpverlener niet direct te trappelen. Dat heeft niets met onwil te maken, …
Hoe veilig wisselt jouw organisatie gegevens uit?
Het uitwisselen van gegevens moet veilig zijn. Dat klinkt logisch. Toch kan dat soms een uitdaging zijn voor medewerkers in het sociaal domein. Zij werken in verschillende systemen: voor cliëntregistratie, financiële administratie, personeelsadministratie etc. Daar komt bij dat je als organisatie te maken hebt met de AVG en moet voldoen aan de ISO-norm. Het mag …
Toenemende registratiedruk in het sociaal domein: in gesprek met Tweede Kamerlid Rens Raemakers
Enkele weken geleden was ik in Den Haag. Voor een gesprek met Tweede Kamerlid Rens Raemakers. Hij heeft onder andere jeugdzorg in zijn portefeuille. Dat Rens niet alleen via Twitter maar ook in real life openstaat voor verhalen uit het veld, bleek toen hij me uitnodigde voor een gesprek. Dit bij wijze van antwoord op …
Heb jij de gebruikersgroepen in je organisatie al op orde?
Onlangs vroeg een klant ons om eens op een rijtje te zetten hoeveel gebruikersgroepen er waren binnen zijn organisatie. Het waren er veel meer dan gedacht. Los van de hoeveelheid, was er wél eindelijk het gewenste inzicht in de aanwezige gebruikersgroepen. Een gecreëerd inzicht waaraan de applicatiebeheerder van de organisatie zelf niet toekwam. Dat zien …
De hulpverlener als reddingsboei voor de cliënt. Maar wie helpt de hulpverlener?
Ik ben geen hulpverlener, maar kan de hulpverlener wel helpen. Dat zijn mijn inspirators. Daar werk ik, net als mijn collega’s, graag mee samen, want het zijn doorpakkers. Zij zetten de cliënt centraal. En dat in tegenstelling tot de overheid en de betrokken organisaties. Men heeft de juiste intentie wel, maar het centraal stellen van …