De declaratietool, een jaar later

De declaratietool, een jaar later.

Zoals ongetwijfeld bekend is vorig jaar het Zorgprestatiemodel (ZPM) ingevoerd. De invoering daarvan heeft een behoorlijke impact gehad op het aantal facturen dat een GGZ-organisatie verstuurt aan haar cliënten. Waar dit bij een DBC  (een zogenaamde Diagnose Behandel Combinatie) en Basis GGZ pas aan het einde van ieder traject was, kon de GGZ-organisatie nu alle …

Meer lezen

Wij hebben geen antwoordapparaat. En dit is waarom.

Wij hebben geen antwoordapparaat. En dit is waarom.

Wij zijn geen hulpverleners, maar helpen hulpverleners helpen. Dat zit in ons DNA: ál onze collega’s hebben op één of andere manier raakvlak met het sociaal domein. Denk aan Rieky Trommelen die, vóór ze ons bedrijf kwam versterken, zo’n 15 jaar in het maatschappelijk werk actief was. Haar ervaring reikt van dak- en thuislozenopvang tot …

Meer lezen

Dit zijn de do’s en dont’s van cliëntregistratie

Dit zijn de do’s en dont’s van cliëntregistratie

De meeste hulpverleners zijn niet erg dol op registreren. Zij hebben immers voor hun vak gekozen om mensen te helpen. En niet om formulieren te vullen. Tegelijkertijd zijn hulpverleners door de bank genomen verstandige mensen die begrijpen dat registreren er nu eenmaal bij hoort. Dus, men registreert. Maar dan meestal alleen het hoognodige. Waardoor soms …

Meer lezen

Het is een bekend fenomeen: weerstand tegen verandering

Weerstand tegen verandering in het sociaal domein: zó pak je dit aan

Het is een bekend fenomeen: wanneer er van mensen verwacht wordt dat ze iets nieuws aanleren, dan is men daar meestal niet direct enthousiast over. Wanneer er, in het sociaal domein, bijvoorbeeld een nieuwe vorm van cliëntregistratie geïntroduceerd wordt, dan staat de gemiddelde hulpverlener niet direct te trappelen. Dat heeft niets met onwil te maken, …

Meer lezen