Het beste ECD bestaat niet, het best passende wel

Het beste ECD bestaat niet, het best passende wel

Er zijn nogal wat organisaties die rondkijken naar een alternatief registratiesysteem. Vaak heeft dat te maken met onvrede over het huidige pakket. Medewerkers klagen dan bijvoorbeeld over de werking van het Elektronisch Cliënt Dossier, kortweg ECD genoemd. Als deze geluiden steeds terugkeren is de leidinggevende, begrijpelijk, geneigd om verder te kijken naar een ander systeem. Aan de ene kant is dat goed, want het is goed om te kijken of het beter kan en je zit natuurlijk niet ‘vast’ aan je huidige leverancier. Maar aan de andere kant is de overstap naar een ander ECD ook een enorm pittig traject. Een traject dat je zorgvuldig zou moeten overwegen. En overstappen naar het beste pakket? Dat wordt sowieso lastig, want het beste pakket bestaat niet. Het best pássende wel. En het zou zomaar kunnen dat je het best passende ECD al in huis hebt, maar dat je het nog niet optimaal gebruikt.

Houd het realistisch

Het is net als wanneer je niet meer tevreden bent in je huidige woning. Wanneer je dan naar een nieuw huis gaat kijken dan ben je vaak al snel verkocht. Logisch, alles is opgeruimd, blinkend gepoetst, het ruikt naar appeltaart en de woning zit strak in de lak. Maar een nieuw huis is ook prijzig en als je er woont zullen je opnieuw dingen tegenvallen. Net als in je oude huis. Maar het huis waar je nu woont dat ken je, net als het ECD dat je gebruikt. Wat zou er gebeuren als je hiermee aan de slag gaat? Eén ding weet je zeker: je hebt in je bestaande situatie niet te maken met verborgen gebreken. Je weet wat je hebt en je kan altijd beginnen met een plan te maken voor een verbouwing. En als dat mogelijk blijkt en betaalbaar, waarom zou je dan nog energie besteden aan een nieuw huis? Of een nieuw ECD?

Een nieuw huis of een functionele aanbouw?

Net als een makelaar je wil verleiden om een nieuw huis te kopen, zullen leveranciers van concurrerende pakketten je uitnodigen om voor hen te kiezen. Ons advies? Kijk eerst naar wat je nu in huis hebt en neem een weloverwogen besluit. Realiseer je ook dat medewerkers in eerste instantie enthousiast zullen reageren op een nieuw pakket. Maar dat enthousiasme is vaak van korte duur, want verandering betekent vaak ook nieuwe processen en werkwijzen. En dat staat dan meestal weer synoniem voor hakken in het zand… Lang verhaal kort? In de praktijk zal je zien dat die weloverwogen keuze lang niet altijd leidt tot dat nieuwe ECD. Of andere huis…