'Het gesprek aangaan vanuit de hulpverlenerskant over de Verwijsindex', Tessa Disco, informatieanalist bij Thorax

‘Het gesprek aangaan vanuit de hulpverlenerskant over de Verwijsindex’, Tessa Disco, informatieanalist bij Thorax

‘Vorige maand ben ik gestart met het intensiever bezoeken van onze klanten. De insteek was helder: het contact over en weer nog laagdrempeliger maken.’ Aan het woord is Tessa Disco, informatieanalist en onderzoeker bij Thorax. ‘Omdat ik zelf vanuit de hulpverlenerskant kom, is het gemakkelijk om contact te leggen met onze klanten. Ik spreek hun taal enerzijds en heb de ict-kennis vanuit Thorax anderzijds. Vanuit die inslag deel ik graag mijn kennis. Doel is om het proces zo optimaal mogelijk vorm te geven. Daarbij is het met elkaar in gesprek blijven van belang. Dat werkt preventief en áls er dan een keer een probleem ontstaat, kennen we elkaar goed en kunnen we snel handelen.’

Veel tijd en energie voor groei

‘Ik werk sinds oktober vorig jaar bij Thorax en het bevalt me enorm goed. De lijnen zijn kort, de contacten persoonlijk en er is veel tijd en energie om nieuwe dingen te leren. In praktijk merk ik dat het goed is om meer aandacht aan de Verwijsindex te besteden: de koppeling binnen organisaties is al best regelmatig geregeld. Alleen is het dan vaak gebleven bij het inrichten van de functionele applicatie, waardoor de collega’s die deze koppeling daadwerkelijk kunnen gebruiken onvoldoende geïnstrueerd zijn. Het gevolg is dat de koppeling minder gebruikt werd dan mogelijk. Een gemiste kans, waar ik graag actief op in wil spelen vanuit mijn rol bij Thorax’, aldus Tessa.

Praktisch advies

‘Ik raad sowieso aan om de Verwijsindex structureel op de agenda te houden. Door er met elkaar over te praten in werkoverleggen blijft het levend. En er ontstaat ruimte om vragen te stellen en twijfels te delen, bijvoorbeeld over wel of niet tonen van betrokkenheid en, in een breder verband, over de inrichting van het werkproces: wanneer doe je wat?. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om de omgeving in eigen huisstijl in te richten, zodat het voor medewerkers direct bekend aanvoelt. Er komen inmiddels mooie reacties los, bijvoorbeeld vanuit Veilig Thuis, waar het aantal signalen flink gestegen is sinds ze intern meer aandacht aan het gebruik van de Verwijsindex zijn gaan geven.’

Verder praten?

Voor informatie en advies kun je uiteraard altijd bij ons terecht. Neem contact op, we kijken uit naar je bericht. We schuiven overigens ook graag aan bij een werkoverleg om uitleg en instructie te geven.