Onderzoek van partners in sociaal domein naar effecten van hulpverlening op afstand

Onderzoek van partners in sociaal domein naar effecten van hulpverlening op afstand

Dat het roerige tijden zijn, dat beseffen we ons allemaal. Ook in het sociaal domein wordt men meer dan ooit geconfronteerd met andere manieren van contact maken met cliënten. Afspraken die voorheen fysiek plaatsvonden worden nu via beeldbellen ingericht. Maar wat betekent dat dan? En hoe ervaren de hulpverleners die actief zijn in het aanpakken van huiselijk geweld deze manier van samenwerken met hun cliënten?

Concreet onderzoek naar ervaringen professionals

In opdracht van stichting Kadera, die zich sterk maakt voor de aanpak van huiselijk geweld, voeren studenten van Avans Hogeschool een onderzoek uit naar de ervaringen van professionals in huiselijk geweld gecombineerd met online hulpverlening ten tijde van de coronacrisis. Dit onderzoek wordt niet alleen uitgevoerd bij Kadera zelf, maar ook bij andere organisaties in het domein huiselijk geweld, door het hele land, onder andere bij branchevereniging Valente. Vanuit Thorax hebben we het lijntje tussen Kadera en Avans gelegd, en begeleiden we het onderzoek dat representatief zal zijn en bestaat uit een enquête met daaraan gekoppeld verdiepende, inhoudelijke interviews.

Doel van het onderzoek

Doel van het onderzoek is om te bekijken in welke mate de COVID-19-periode invloed heeft op de hulpverlening, omdat het grootste gedeelte daarvan digitaal (en dus op afstand) verlopen is. We zijn benieuwd naar hoe de professionals tegen online hulpverlening aankijken en daarnaast onderzoeken we ook de digitale vaardigheden op dit gebied. Dat kan ook gaan over de fysieke of digitale manier waarop er binnen het team wordt samengewerkt nu. Een conclusie zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat online vergaderen tussen collega’s onderling erg prettig is, effectief en tijdbesparend. Maar dat voor een crisisgesprek met een cliënt juist fysiek contact de voorkeur heeft. Wat je ziet is dat er in de gereedschapskist van hulpverleners vandaag de dag steeds meer digitale gereedschappen liggen. Maar de hulpverleners, zeker zij die al wat langer in het veld actief zijn, zijn opgeleid met allerlei analoge hulpmiddelen. Wat betekent dat dan, terugkijkend naar de afgelopen negen maanden?

Dit doen we met de resultaten

Dat en meer zal uit het onderzoek blijken. Omdat wij het belang zien hiervan, werken we er graag aan mee. De resultaten vormen uiteindelijk een conclusie. En deze uitkomsten samen geven ons inzicht. Het betekent dat we met elkaar nog beter kunnen luisteren naar de hulpverlener. Zo komt er hopelijk uit het onderzoek in welke situatie online (samen)werken de voorkeur heeft en wanneer juist niet. Pas als je weet wat er speelt kun je immers gericht inzetten op dat wat het beste werkt. We komen later in een blog terug met de resultaten van het onderzoek. Heb je tot die tijd vragen of wil je (als organisatie of als individuele professional) nog aanmelden om deel te nemen, neem dan even contact met ons op. Vul dan even het contactformulier op onze website in.

En tot die tijd? Tot die tijd willen we je alvast bedanken voor de samenwerking in het afgelopen jaar en wensen we je namens het hele team van Thorax een mooie eindejaarsafsluiting toe, samen met je naasten