Wij hebben geen antwoordapparaat. En dit is waarom.

Wij hebben geen antwoordapparaat. En dit is waarom.

Wij zijn geen hulpverleners, maar helpen hulpverleners helpen. Dat zit in ons DNA: ál onze collega’s hebben op één of andere manier raakvlak met het sociaal domein. Denk aan Rieky Trommelen die, vóór ze ons bedrijf kwam versterken, zo’n 15 jaar in het maatschappelijk werk actief was. Haar ervaring reikt van dak- en thuislozenopvang tot de vrouwencrisisopvang en de ambulante hulpverlening. Of neem onze nieuwe collega Dianne Hensen, die voorheen als intaker werkte bij een organisatie gericht op vrouwenopvang.

We hebben de praktijk doorleefd

Door de achtergrond van onze collega’s is het heel gemakkelijk voor ons team om in te zien dat elke klant en elke organisatie anders is. Wanneer je zelf met de spreekwoordelijke ‘poten in de klei’ hebt gestaan en dezelfde frustraties als de huidige hulpverleners doorleefd hebt, dan zijn het begrip en de empathie groot. En vanzelfsprekend ook de drive om te helpen, omdat je als geen ander weet hoe frustrerend het kan zijn als tijd opgeslokt wordt door administratieve zaken waar je niet mee bezig wilt zijn. Cliënten helpen, daar sta je immers voor opgesteld en daar ligt ook je passie.

De rode draad van het sociaal domein

Daarnaast zijn er bij elke organisatie steeds weer terugkerende zaken die als een rode draad door het sociaal domein lopen. Als de grote gemene deler zou je kunnen zeggen. De essentie van dát wat we dag in dag uit doen (hulpverleners helpen door de juiste gereedschappen te leveren) bestaat niet voor niets uit standaardoplossingen die het antwoord vormen op deze terugkerende zaken.

Hergebruik leidt tot lage prijs

Doordat we deze antwoorden op terugkerende zaken steeds weer kunnen hergebruiken, lukt het ons om deze tegen een relatief lage prijs aan te bieden. En daarnaast is het goed mogelijk om ons platform op maat aan te passen. Dat doen we dus ook veelvuldig, zodat de oplossing past als een jas. Want net als hulpverlening zorg op maat is, moeten ook de tools waarmee de hulpverlener werkt goed passen bij wat er nodig is om dit werk goed te doen.

De afdeling IT als warme gesprekspartner

Wij willen er 100% voor zorgen dat hulpverleners hun dagelijkse werk kunnen doen. En dat met zo min mogelijk administratieve lasten. We schreven er niet voor niets al eens een blog over met de titel: ‘Minder, minder, minder: een goede IT-er zorgt voor minder IT, niet voor meer registratie’. Je zou ons kunnen zien als ‘de afdeling minder IT’, maar wij zien onszelf veel meer als de begripvolle partner die in gesprek gaat met de eindgebruikers om te leren hoe zij werken. Vervolgens is het aan ons om ervoor te zorgen dat de oplossing zo goed mogelijk op de wensen aansluit. We gaan vaak binnen enkele dagen aan de slag en doen het vooral sámen met de klant. Met vaste contactpersonen die gewoon rechtstreeks bereikbaar zijn.

Antwoordapparaat en tergend keuzemenu? Niet dus.

Kortom, we zijn flexibel en bereikbaar. En als je een vraag hebt, of even wilt overleggen, dan pakken we deze direct op in plaats van dat we doorverbinden. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat we dus ook geen antwoordapparaat hebben. Of een voicemail waarin je allerlei keuzes moet maken alvorens een écht mens te spreken.

We reageren snel en willen helpen. Want soms kan een dag moeten wachten nét die ene dag te lang zijn…